FAQ luxe zeilcruise

Zijn gasten bereikbaar aan boord?
Stad Amsterdam beschikt over moderne communicatieapparatuur, maar de mogelijkheden zijn beperkter dan aan de wal. Of internet beschikbaar is, is afhankelijk van de stand van de zeilen en de antenne. Per satelliet is telefoon- en e-mailverkeer mogelijk.
E-mails worden per satelliet op werkdagen via het rederijkantoor doorgestuurd van en naar het schip. De berichten kunnen maximaal 75 kB groot zijn (dus geen attachments bevatten) en moeten duidelijk de naam van de ontvanger vermelden. De kosten bedragen € 1,25 per bericht. E-mails die voor gasten bestemd zijn, kunnen worden gestuurd naar: ship@stadamsterdam.nl
Tot ongeveer drie mijl uit de kust functioneert uw mobiele telefoon. Daarna zijn telefoongesprekken alleen via een satellietverbinding mogelijk. De gesprekskosten bedragen € 6,50 per minuut. In noodgevallen kunnen telefoongesprekken worden doorgeschakeld door het rederijkantoor. Buiten kantooruren is er een noodnummer beschikbaar dat in uw reisbescheiden staat vermeld.
Via de website en facebook (http://www.facebook.com/StadAmsterdam) kunnen de thuisblijvers op de hoogte blijven van wat er aan boord gebeurd. De berichten van de kapitein zijn te vinden in het logboek.

Zijn er stopcontacten in de hutten en wat voor een soort voltage hebben deze?
Ja, alle hutten hebben enkele stopcontacten. Zij zijn het in Nederland gebruikelijke type F-contact met een voltage van 230.

Wat is zeeziekte?
Zeeziekte kan op de eerste dag(en) op zee optreden. Zeeziekte is eigenlijk geen ziekte maar een normale reactie van het lichaam omdat het zich bevindt in een omgeving waaraan het niet gewend is. Het is niet ernstig en verdwijnt vanzelf weer. Hoewel u nooit vooraf kunt weten of u er last van krijgt kunt u de kans erop wel verkleinen. Voorkom vermoeidheid, honger en kou. Verder raden wij u aan goed te eten en te drinken, maar wel voorzichtig te zijn met koffie en alcohol.
Het kan ook helpen om voor afvaart een middel tegen reisziekte in te nemen (bijvoorbeeld Primatour). Deze zijn zonder recept verkrijgbaar bij drogist of apotheek. Op meerdaagse reizen is er meestal een arts aan boord. Hij heeft medicatie tegen zeeziekte op voorraad. Uw eerste aanspreekpunt voor medische en andere vragen, is de hotelmanager.

Wie regelt de vluchten en transfers?
Verschillende passagiers maken verschillende reisplannen. Sommigen komen een week voor vertrek al aan, anderen blijven na aankomst nog op de eindbestemming van de reis. Daarom bieden wij onze zeilreizen exclusief vluchten en transfers aan. U hebt dan alle vrijheid om een heen- en terugreis te boeken die aansluit bij uw plannen.
Bij het inklaren in een buitenlandse haven vraagt de immigratiedienst soms naar de terugvliegtickets van de opvarenden die van boord gaan. Zorg ervoor dat wij uw reisbescheiden kunnen tonen aan de plaatselijke autoriteiten en dat uw vluchtgegevens op het rederijkantoor bekend zijn.
Ons boekingskantoor heeft informatie over de vereiste visa. De aanvraag hiervan verzorgt u zelf.

Werken gasten mee aan boord?
Het principe is: alles mag, niets hoeft. Het belangrijkste is dat u geniet van een fantastische zeilcruise op onze historische clipper.
U bent uiteraard nergens toe verplicht, maar onze enthousiaste bemanningsleden, afkomstig uit verschillende landen, betrekken u graag bij het zeilen. Zij vinden het leuk om u instructie te geven over zeilen zetten en wegnemen, brassen, opdoeken, etc.

Welke bagage moet ik meenemen?
Het is praktisch om uw bagage mee te nemen in een soepele weekendtas. Die is makkelijker op te bergen in uw hut dan een koffer. Beddengoed en handdoeken krijgt u aan boord. Omdat de sfeer informeel is, hebt u geen pak of avondkleding nodig.
Denkt u verder aan geldige reispapieren en voldoende contant geld.
Het is niet toegestaan om alcoholhoudende dranken mee aan boord te nemen. Dit kan problemen geven bij het inklaren in een buitenlandse haven. Bier en wijn zijn aan de bar aan boord verkrijgbaar.
Bij het inschepen is uw hut opgemaakt. Uw hut wordt dagelijks schoongemaakt en van schone handdoeken voorzien.

Wat is het verschil tussen een luxe zeilcruise en een avontuurlijke zeilreis?

De luxe zeilcruise

De luxe zeilcruises organiseren we van november tot en met maart in de warme vaargebieden zoals de Cariben. Omdat Stad Amsterdam voor anker kan in kleine baaien, voeren wij u naar ongerepte, idyllische plekjes waar u anders niet komt.
De cruises zijn een combinatie van zeilen en uitstapjes op het vaste land. Zo kunt u op jeeptour gaan, snorkelen, genieten van een barbecue op het strand en veel meer. De driegangen diners zijn van topkwaliteit en worden uitgeserveerd of in buffetvorm gepresenteerd. Uw hut wordt dagelijks schoongemaakt.
Wilt u zichzelf trakteren op een onvergetelijke verwenvakantie op het mooiste schip van Nederland? Dan is onze luxe zeilcruise uw reis.

De avontuurlijke zeilreis

De avontuurlijke zeilreizen zijn er vooral voor de echte zeilliefhebbers. In het voorjaar zijn er avontuurlijke tochten in de Middellandse Zee, in de zomer varen we via de Golf van Biskaje en de Noordzee noordelijk om uiteindelijk in het najaar in onze thuishaven IJmuiden aan te komen. U kunt op meerdere plaatsen en momenten aan boord stappen. U vaart non-stop van beginhaven naar de eindbestemming. U kunt samen met de bemanning wachtlopen en de bemanning helpen bij het zeilen, of u een ervaren zeiler bent of niet. De bemanning is zeer ervaren en betrekt u graag bij het zeilen.
Vooral het wachtlopen is een aanrader. Samen met de bemanning van uw wacht ervaart u hoe uniek het is om te zeilen op een schip als de clipper.
Maar u hoeft natuurlijk niets. Wilt u gewoon genieten van een avontuurlijke zeilreis op een unieke, historische clipper? Dat kan ook. Alles mag, niets hoeft.
U eet samen met de bemanning in de longroom. De etenstijden zijn aangepast aan de wachttijden.
Als u uw droom om ooit eens op zee te zeilen op een uniek driemast dwarsgetuigd volschip wilt waarmaken of eens een onvergetelijke ervaring wilt opdoen, dan is de avontuurlijke zeilreis uw reis.

Als ik in mijn eentje reis, kan ik dan ook een tweepersoonshut boeken?
Ja, dat kan altijd. U kunt uw hut delen met een andere gast die ook alleen reist en eenzelfde soort hut heeft geboekt. Natuurlijk deelt u dan ook de kosten van de hut.