Het ontstaan van Clipper Stad Amsterdam

Het idee…
Ooit doorkliefden slanke, snelle klippers de oceanen. Ook Nederlandse klippers. In de negentiende eeuw haalden deze toen hypermoderne zeilschepen in China thee op. En andere specerijen. Het was de eeuw na de machtige VOC, maar nog steeds was Nederland groots aanwezig op de wereldzeeën.
Er moest hard worden gewerkt door de bemanning onder zware omstandigheden. Nu is dat romantiek. En historie waar we trots op zijn.

Dat alles schiet door het hoofd van Frits Goldschmeding, oprichter van Randstad, tijdens Sail Amsterdam 1995. Het publiek geniet van de fraaie tallships, maar Nederland is niet echt vertegenwoordigd. Onwaardig voor een oude, zeevarende natie die groot is geworden door zijn handelsgeest, vindt hij. Met dezelfde gedachte liepen de burgemeester en de wethouders van de gemeente Amsterdam rond. Derhalve slaan de heer Goldschmeding en de gemeente Amsterdam de handen ineen en werken een plan uit.

Er moet een prachtig klipperschip komen. Dat wordt Clipper Stad Amsterdam. Als inspiratiebron nemen ze het koopvaardijschip De Amsterdam uit 1854. Maar Stad Amsterdam is niet gewoon een kopie: het schip is vakkundig gemaakt aan de hand van oude bouwtekeningen van 19e eeuwse klippers, maar beschikt aan boord ook over de meest geavanceerde technische apparatuur.


…De uitvoering
Plannen maken is mooi, daarna komt het echte werk. Nadat Goldschmeding en de gemeente Amsterdam de financiering rond maken, kan er worden begonnen. Onder leiding van scheepsarchitect en voormalig wedstrijdzeiler Gerard Dijkstra, ontstaat een schip dat “onder water gericht is op optimale prestaties, daarboven een streling voor het oog en het zeilershart”.
In december 1997 wordt op de Oranjewerf in Amsterdam de eerste hand gelegd aan de stalen romp van Clipper Stad Amsterdam. December 1998 is de romp klaar en verhuist ze naar het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. De afwerking kan beginnen. En die is prachtig. Warm houtwerk, veel koper, het imposante ronde trappenhuis en de sierlijke details: uit alles spreekt modern vakmanschap met respect voor de fraaie uitstraling van een negentiende-eeuwse klipper.
Goldschmeding geniet van de bouw van het schip, dat hij op zijn kenmerkende wijze aanpakt: kansen bieden voor jongeren en werklozen. Jonge werklozen en schoolverlaters werken mee onder begeleiding van ervaren vakmensen en doen zo kennis op die hen later op de arbeidsmarkt een goede start biedt.


…In actie!
In 2000 is Clipper Stad Amsterdam klaar. Rita Kok, de vrouw van de toenmalige minister-president Wim Kok, doopt het schip en het publiek krijgt haar voor het eerst te zien tijdens Sail Amsterdam 2000. Pers en publiek zijn razend enthousiast: Nederland heeft eindelijk zijn historische vlaggenschip.

Daarna gaat het hard:
>In 2001 wint Stad Amsterdam voor het eerst de Cutty Sark Tall Ships Race.
>In 2005 vaart ze voor het eerst als vlaggenschip van Sail Amsterdam het IJ op. Kroonprins Willem Alexander staat aan het roer.
> In 2009 vertrekt Stad Amsterdam in opdracht van de VPRO vanuit Plymouth voor een acht maanden durende reis in het kader van het tweehonderdste geboortejaar van de beroemde bioloog/natuuronderzoeker en geoloog Charles Darwin. Van 1831 tot 1836 maakte hij op het originele zeilschip de "Beagle" een reis om de wereld. Zijn theorie, dat de evolutie van soorten gedreven wordt door natuurlijke selectie, verdiepte zich tijdens die reis. Stad Amsterdam vaart deze reis na.
> Als opleidingsschip en passagierszeilschip vaart Stad Amsterdam elk jaar met gasten over de wereldzeeën. Daarnaast neemt ze regelmatig deel aan Tall Ships Races, zeilevenementen en wordt ze gehuurd voor zakelijke doeleinden.